Dagsresa till Norrköping och Ståhl Collection 22 september 2023

Konstresa till Norrköping

Avresan sker från Cykelgaraget vid Jönköpings Central kl. 08.00. Under förmiddagen pausar vi för en bensträckare och ”busskaffe” med fralla. Längst in i Bråviken på båda sidor om Motala ström ligger industri-, handels- och sjöfartsstaden Norrköping. Textilindustrin var länge basen i stadens näringsliv. Sedan 1970-talet finns här flera statliga verk.
Vi börjar på Garvaregatan. Ståhl Collection finns i den tidigare Nyborgs Yllefabriks pampiga lokaler vid Motala ström, på en yta av 1 900 kvadratmeter i två våningsplan. De första fabriksbyggnaderna uppfördes 1905–1907 och ritades av Werner Northun. Den råa industrikänslan och interiörens rymd ger extra dimension till konstupplevelsen. Yllefabrikens
verksamhet lades ned 1957 och Ståhl Collections konsthall öppnade i oktober 2020. I samlingen samsas svenska stjärnor som Cajsa von Zeipel, Nathalie Djurberg och Anders Sunna med framstående internationella konstnärer som Louise Bourgeois, Rita Ackermann och Ai WeiWei. Konsthallen ägs av fastighetsföretagaren Mikael Ståhl och samlingen består huvudsakligen av måleri och skulptur från slutet av 1950-talet fram till idag. Mikael Ståhl har byggt upp sin samling sedan 1982. Fokus ligger på individuella verk och konstnärskap snarare än inriktningar. Variationen är stor vad gäller teknik och material. Här finns konst inom film, broderi, neon, flamländskt väveri, kolteckningar och måleri i flera olika former. Vi får en guidad visning på en timme och därpå tid på egen hand i samlingen.
Därefter blir det tid för lunch på egen hand. Vi vill tipsa om kulturkvarteret Knäppingsborg. Namnet kommer från den vikingaborg som en gång i tiden fanns på platsen. På 1700-talet byggdes kvarteret upp så som vi känner det idag. På den tiden dammade det mjöl och snus från industrierna i de gulputsade fabrikslokalerna. Idag är det slutdammat, och
området befolkas av idel nya verksamheter. (https://knappingsborg.se/historia/)
Den som är mer intresserad av konst hinner göra ett besök på Norrköpings Konstmuseum också. Det är fri entré till den permanenta samlingen. (Tillfälliga utställningar kostar entré, vanligen 80:- för vuxna och 60:- för pensionär.) Se mer på:
www.norrkopingskonstmuseum.se/kommande-utstallningar/ Vi är tillbaka i Jönköping ca klockan 19.00.
Resmål: Jönköpings Läns Konstförenings resa till Norrköping och Ståhl Collection
Datum: 22 september 2023
Pris: SEK 850:-/person (baserat på 45 – 50 deltagare)
I priset ingår: Modern helturistbuss med erfaren chaufför
Förmiddagskaffe med fralla (bussfika)
Entré och guidad visning av Ståhls Collection
Skatter och lagstadgade avgifter
Villkor: Priset är beräknat på 45 – 50 betalande gäster.
Vi förbehåller oss rätten att justera priset med hänsyn till prisändringar utanför vår
kontroll och ändrat deltagarantal. Särskilda resevillkor gäller.
Anmälan: BK Travel Solutions Mail: info@bktravelsolutions.se
Telefon 040-60 60 220 (månd-torsd kl. 09-14).
Sista anmälningsdatum: 10 augusti