Föredrag: Visionsdriven stadsutveckling i Jönköping

19 apr 2024

Jönköpings kommun är unik med sina tre gamla städer, men även genom en rik landsbygd. Bengt Mattias Carlsson har varit stadsarkitekt i Jönköping sedan 2017.

Information till antagna konstnärer

8 mar 2024

Om du är antagen till Länssalongen eller Ungdomens Vårsalong så har du fått ett meddelande per e-post. Du kan läsa meddelandet här ifall du inte fått det.

Antagna konstnärer till Jönköpings Länssalong 2024

4 mar 2024

Juryn för Jönköpings Länssalong 2024 har gjort sitt urval bland ansökningarna och de antagna konstnärerna redovisas här. Juryn är enväldig i sin bedömning och beslutet kan inte överklagas.
Antal antagna konstnärer är 43 till Länssalongen och 34 till Ungdomens Vårsalong.

Rekordmånga bidrag!

7 feb 2024

Föreningen arbetar nu intensivt med att gå igenom alla de verk, som skickats in för bedömning inför Länssalongen och Ungdomens vårsalong.
Vi har fått skjuta på detta och publicerar det på vår hemsida på måndag eftermiddag 4 mars.

Inbjudan till Jönköpings Länssalong 2024 och Ungdomens Vårsalong 2024

1 sep 2023

Jönköpings läns konstförening arrangerar nästa år sin traditionella, jurybedömda länssalong för konstutövare verksamma i, eller med anknytning till Jönköpings län. Länssalong 2024 sker i samverkan med Jönköpings läns museum och visas där under tiden 23 mars till 19 maj 2024.
Under samma period visas Ungdomens Vårsalong, också den jurybedömd. De två utställningarna kommer visas i separata lokaler.

Dagsresa till Norrköping och Ståhl Collection (Obs! Inställt)

2 aug 2023

Fredagen den 22 september ordnas en bussresa till Norrköping och Ståhl Collection.
Resan är inställd på grund av för få anmälningar.

Konst, kanon, kritik

17 nov 2022

Enhetschefen och Konsthistorikern Martin Sundberg kommer att ge en presentation av sitt uppdrag klockan 14.00 lördagen den 3 december .

Konstlotteri 2022

15 nov 2022

I år kommer det årliga lotteriet att ske lördagen den 3 december med start klockan 15.00.
Utlottningen sker i Röda salen på andra våningen.

Så var 95-årsfesten

8 maj 2022

Lördagen den 7:e maj firades att föreningen funnits i 95 år. Vi var ca 50 personer. Håkan Persson och Sofia Winald att underhöll med musik och sång.

Arts & Crafts – i heminredning, hantverk och trädgårdskonst

18 apr 2022

Föreläsningar och visningar på temat Arts & Crafts
Jönköpings läns konstförening anordnar under sommaren och hösten 2022 fyra olika programaktiviteter som belyser en spännande epok i svensk inredningskonst och trädgårdshistoria.