Konstresa till Berlin med Jönköpings Läns Konstförening 11 – 14 april 2024

Följ med Konstföreningen till Berlin våren 2024. På vägen till Berlin gör vi ett stopp i Ishøj och besöker Arken. I Berlin blir det besök på Sammlung Boros, Fotografiska, Gemäldegalerie, Neue Nationalgalerie och Rostocker Kunsthalle. För de som är intresserade finns det chans att se en operaföreställning på Staatsoper Unter
den Linden.

PROGRAM

Torsdag 11 april
Vi avreser från Cykelgaraget vid Jönköping Central med turistbuss klockan 07.00. Det blir en förmiddagsrast med kaffe och fralla under vägen ner till Malmö. Resan går över Öresundsbron och vi gör resans första konstbesök på Arken Museum for Moderne Kunst i Ishøj. Arken invigdes i mars 1996 och är ritad av Søren Robert Lund. Museet byggdes ut 2008 efter ritningar av arkitektbyrån C.F. Møller och har nu en yta på 13 500 kvadratmeter. Aktuell utställning meddelas närmre avresa. Vi får en guidad visning på Arken och här äter vi också lunch/brunch som ingår i resans pris.
Klockan 15.45 avgår från Gedser mot Rostock. Sjöresan tar knappt två timmar och under kvällen rullar vår buss in i den alltid lika fascinerande och föränderliga tyska huvudstaden. Här andas man spännande historia i varje gathörn och alla sevärdheterna står på parad. Berlin har stått i centrum under olika tvära kast i Europas nutidshistoria. Stadens sevärdheter ser vi och får förklarade på väg till och från våra olika besök. Vi checkar in på strategiskt belägna Leonardo Hotel Mitte. Kvällen spenderas på egen hand och reseledaren har flera tips på bra restauranger i närheten.

Fredag 12 april
Frukostbuffé på hotellet. Vi väljer att börja dagen med trehundrafemtio meters promenad till fascinerande Sammlung Boros. Byggnaden var skyddsbunker under andra världskriget. Sedan har dess öden skiftat, från lager för importfrukt under DDR-tiden till technoklubb för rejvpartyn efter Die Wende. Under det tidiga 2000-talet köptes byggnaden av affärsmannen Christian Boros och hans hustru Karen Lohmann. Paret är stora konstsamlare och de sökte en utställningsyta för sin samling av samtidskonst, där mycket är utrymmeskrävande. Paret Boros penthouse ligger ovanpå den gamla
krigsbunkern.
Sjuhundra meter längre bort väntar näst konstupplevelse! Efter att Fotografiska har etablerat sig i Stockholm, New York, Shanghai, Miami och Tallinn är det nu dags för Berlin att få sitt museum. Man har hittat plats i det övergivna varuhuset på Oranienburger Strasse. Byggnaden var mellan åren 1991 och 2011 känd som Kunsthaus Tacheles och konstnärskollektivet här hade en betydande inverkan på Berlins kreativa scen. Konst samsades med barer och klubbverksamhet. Fotografiska ser nu till att den älskade byggnaden återigen blir ett öppet kulturcentrum i hjärtat av Berlins stadsdel Mitte.

Lunchen är på egen hand och det finns fler bra alternativ längs gatan och längre bort mot Hackesche Höfe. ett system av sammanhängande praktfullt ornamenterade innergårdar. Kvarteren runtomkring har de senaste åren förvandlats till ett mycket trendigt område i Berlin med en rad märkesbutiker, teatrar, restauranger och gallerier. Eftermiddagen spenderas efter eget tycke och smak.
Vi rekommenderar något i närheten av Museumsinsel, Humboldt Forum och Berliner Schloss. Det är spännande med den nya arkitekturen och inte minst projektet bakom att ”återställa” stadsdelen Mitte. Beroende på vilken utställning som ges, kan man välja mellan Alte Museum eller Neue Museum. Ytterligare ett förslag i området är spännande Hamburger Bahnhof. Tysklands mest besökta museum, det arkeologiska Pergamonmuseet stoltserar med den blå Ishtarporten och Pergamonaltaret. Besökscentrumet för flera av museerna, James-Simon-Galerie, ritades av David Chipperfield, invigdes 2019 och är värt ett besök i sig. Kvällen ger möjlighet till att uppleva opera på nyrenoverade Staatsoper Unter den Linden. Med start kl. 19.00 ger man Mozarts Trollflöjten med scenografi av Yuval Sharon. Föreställningen är ca 3 timmar lång inkl. paus. Biljettpris: ca 850-900 SEK i biljettkategori 3 (bra biljetter). (Vi håller 30 biljetter preliminärt.
Vänligen boka biljett i samband med att ni bokar resan.)

Lördag 13 april
Frukostbuffé på hotellet. Dagen inleds med Gemäldegalerie. Här finns en traditionell samling bildkonst från italienskt 1300-tal och fram till europeiskt 1800-talsmåleri med många höjdpunkter i den fasta samlingen. Programmet fortsätter med 1900-talskonst på Neue Nationalgalerie, invigt 1968. Museibyggnaden var Mies van der Rohes sista verk i Tyskland och renoveringen 2015 – 2021 gjordes under överinseende av den brittiske arkitekten David Chipperfield. Särskilt väl representerade är kubismen, expressionismen, Bauhaus och surrealismen. Samlingen omfattar betydande verk av konstnärer som Pablo Picasso, Ernst Ludwig Kirchner, Joan Miró, Vassilij Kandinskij och Barnett Newman.
Om ni önskar kan vi erbjuda en gemensam avskedsmiddag på trevlig restaurang mot tillägg. Räkna med att en trerättersmeny med 1 glas vin alt. 1 starköl samt bordsvatten, kaffe och te kostar från 750-800:- och uppåt.

Söndag 14 april
Frukostbuffé på hotellet. Vi avreser efter frukost mot Rostocker Kunsthalle, där vi får en guidad visning. En kort bit därifrån ligger hamnen. Scandlines färja från Rostock avgår 13.30 och ombord serveras vi lunch. Kl. 15.15 beräknas vi ankomma till Gedser. Nästa behagliga paus infinner sig när vi lämnar Själland via Helsingör med en av rederiet Forseas batteridrivna färjor till Helsingborg. Vi rastar längs vägen och är tillbaka i Jönköping runt 21.30.

Resmål: Konstresa till Berlin med Jönköpings Läns Konstförening

Datum: 11 – 14 april 2024

Logi: Leonardo Hotel Mitte, 4****. Strategiskt beläget hotell på gångavstånd från Sammlung Boros,
Friedrichstrasse, Museumsinsel samt Komische Oper. Trevliga restaurangkvarter i hela området.
Beläget mitt emot Bertolt Brechts Ensemble-teater. Fräscha, men något små rum. www.leonardohotels.com/berlin/leonardo-hotel-berlin-mitte

Rumsfördelning: Ca 19 dubbelrum (twin med separata sängar) + ca 12 enkelrum.

Pris: SEK 9 950:-/person i delat dubbelrum (baserat på 40 – 50 deltagare)

I priset ingår: Modern helturistbuss för alla lokala transporter samt erfaren chaufför
Öresundsbron enkel resa
Forseas färja Helsingör-Helsingborg enkel resa
Färja Gedser-Rostock t/r
3 övernattningar i delat dubbelrum på beskrivet hotell inkl. frukostbuffé
Guidad rundtur i Berlin på väg till och från våra besöksmål, med fokus arkitektur/konst
Besök och entréer enligt följande:
Arken Museum for Moderne Kunst i Ishöj, Danmark, på utresan www.arken.dk
Sammlung Boros i Berlin www.sammlung-boros.de
Fotografiska i Berlin www.fotografiska.com/berlin/
Gemäldegalerie www.smb.museum/en/museums-institutions/gemaeldegalerie
Neue Nationalgalerie www.smb.museum/en/museums-institutions/neue-nationalgalerie
Rostocker Kunsthalle i Rostock www.kunsthallerostock.de
Förmiddagsrast kaffe och fralla dag 1
3 gemensamma måltider inkl. dryck (vin/öl/alkoholfritt) enligt följande:
Lätt lunch på Café Arken i Ishöj dag 1
Måltidsbuffé på Scandlines färja dag 1 (middag) och dag 4 (lunch)
Kunnig reseledare från BK Travel Solutions
Skatter och lagstadgade avgifter, paketresemoms (2,6%).

Frivilliga tillägg: Enkelrum: 1 950:- (3 nätter)
Operaföreställning på Staatsoper Unter den Linden den 12 april kl. 19.00. Mozart Trollflöjten.
pris i biljettkategori 3 ca 850-900 SEK. (Vi håller 30 biljetter – först till kvarn.)
Trerätters avskedsmiddag inkl. 1 glas husets vin alt. 1 starköl och bordsvatten samt kaffe/te, pris
beroende på restaurang, räkna med priser från 750–800 SEK och uppåt
Frivilligt avbeställningsskydd via Gouda: 7% av resans grundpris.

Villkor: Priset är beräknat på 40 – 50 gäster och med gällande dagskurs (EUR). Vi förbehåller oss rätten
att justera priset med hänsyn till prisändringar utanför vår kontroll t ex valutakursförändringar och
lokala skatter. Särskilda resevillkor gäller. BK Travel Solutions har ställt lagstadgad resegaranti
till Kammarkollegiet. Resan är en paketresa och lyder under Paketreselagen.

Kontakt: BK Travel Solutions Telefon 040-60 60 220 (månd-torsd kl.09-14)
Mail: info@bktravelsolutions.se