Sommarhälsning till medlemmarna i Jönköpings läns konstförening

Den internationella konstbiennalen Borås Art Biennial

Borås Art Biennial – i år med titeln Layers, Loops, Lines

Efter en vår som för styrelsen har präglats av arbetet med länssalongen, väntar vi nog alla på semester med sol och värme. Lediga dagar kan också med fördel användas till besök på olika museer.

Utbudet är stort! Några exempel från Halland (som beskrivs i senaste numret av Konstperspektiv) kan nämnas:
Hallands konstmuseum med Halmstadgruppen,
Konsthallen i Hishult som firar 30 år,
Ravinen i Kattvik, Båstad som visar en Lars Lerin-utställning.
På hemmaplan visar Länsmuseet två nya spännande utställningar: ”Mopeden – en svensk designhistoria” och ”Förpackad”.
Föreningen vill med detta brev också förhandsinformera om några kommande aktiviteter:
Lördagen den 31 augusti erbjuds ett besök i Tabergsådalens Kulturhus med start kl. 14.00. För att komma dit kan man både åka buss och tåg till Norrahammar.
Den 5–8 september sker Arkitekturveckan med temat ”Det nya och det gamla”.
Lördagen den 14 september blir det en Konstresa till Borås Art Biennial 2024 i samarbete med Senioruniversitetet med följande spännande innehåll:
I år har Borås Art Biennial titeln Layers, Loops, Lines, ett utforskande av tid, rum och plats.
Vi får ta del av storslagen och tankeväckande samtidskonst inne på Borås Konstmuseum och runt omkring i stadens offentliga rum, konstverk i en mängd olika uttryck och tekniker. Femton konstnärer har på olika sätt fördjupat sig i biennalens tematik, som sätter vår rådande omvärld i gungning och öppnar upp för alternativa, parallella eller fiktiva världar – där det kosmologiska såväl som det naturvetenskapliga och enigmatiska kan ges utrymme. Årets biennal är curerad av Caroline Gustafsson och Daniel Ricardo Terres. Konstnärlig ledare är museichef Eva Eriksdotter.
Programmet är följande enligt Senioruniversitetet (SU):

• Producent Miriam Hagström ger en introduktion om biennalen inne på Borås museum. Lunch serveras på Yxhammarsgården och därefter guidas vi utomhus av Borås Stads guider. Högst 50 deltagare.
  • Resan är ett samarbete med Jönköpings läns konstförening (JLK). Den som inte är medlem i SU anmäler sig till Konstföreningen, se nedan.
  • Praktisk information: Pris 595 kr (bussresa, lunch och guidningar), som betalas senast 25 augusti.
  • Avresa: 9.00 från biblioteket i Huskvarna och 9.15 från bussparkeringen vid hamnkanalen i Jönköping.
  • Ansvariga: Tora Wigstrand 070-312 57 60 eller tora.wigstrand@telia.com (SU)
    Eva-Lotta Franzén 072-361 13 04 eller evalottafranzen@hotmail.com (JLK)

Onsdagen den 16 oktober kl. 17.30 kommer stadsarkitekt Bengt Mattias Karlsson att tala över ämnet Visionsdriven stadsutveckling. Plats: Röda salen, vån 2, Länsmuseet.
Eftersom tiden flyger iväg vill vi redan nu pålysa, att årets medlemslotteri sker lördagen den 30 november på Länsmuseet.
Till sist uppmanas alla att följa vad som sker via vår hemsida.

Styrelsen önskar er alla en SKÖN SOMMAR.