Arts & Crafts – i heminredning, hantverk och trädgårdskonst

Föreläsningar och visningar på temat Arts & Crafts
Jönköpings läns konstförening anordnar under sommaren och hösten 2022 fyra olika programaktiviteter som belyser en spännande epok i svensk inredningskonst och trädgårdshistoria.

Programserien inleds med en guidad rundvandring i Grytet vid Dalviksområdet i Jönköping. I försommartid är den parklika trädgården som vackrast med sina snår av rikt blommande azaleor och Rhododendron i olika färgnyanser. Trots att trädgården har åldrats är den ett intressant exempel på det tidiga 1900-talets ideal.

Mot slutet av sommaren återkommer vi till Grytet för att ta del av flera lokala konstnärers kreativa verk, skapade med utgångspunkt från vildmarksträdgårdens speciella atmosfär.

Under hösten träffas vi på Jönköpings läns museum för två fördjupande föreläsningar om Arts & Crafts som kring sekelskiftet 1900 hade stort inflytande på hantverk, heminredning och trädgårdskonst. Här ges såväl internationella utblickar som inhemska tillämpningar. Kända exempel är William Morris återupptäckta mönstervärld och i Sverige Karin och Carl Larssons stilbildande konstnärshem Lilla Hyttnäs i Sundborn.

Fri entré till samtliga programpunkter.

Tisdag 7 juni kl. 18.00
Grytet – en trädgård i vildmarken
Plats: Samling Dalviks Centrum

Tisdag 30 augusti. kl. 18.00
Konstvisning i Grytet med möjlighet till skapande i det fria
Plats: Samling Dalviks Centrum

Onsdag 19 oktober kl. 18.00
Arts & Crafts – idéer som håller
Plats: Jönköpings läns museum

Onsdag 9 november kl. 18.00
Med blicken riktad mot England – Lars Israel Wahlman och det tidiga 1900-talets trädgårdskonst
Plats: Jönköpings läns museum.