Inbjudan till Jönköpings Länssalong 2024 och Ungdomens Vårsalong 2024

Ansökan till Länssalong 2024 samt Ungdomens Vårsalong

Jönköpings läns konstförening arrangerar nästa år sin traditionella, jurybedömda länssalong för konstutövare verksamma i, eller med anknytning till Jönköpings län. Länssalong 2024 sker i samverkan med Jönköpings läns museum och visas där under tiden 23 mars till 19 maj 2024.
Under samma period visas Ungdomens Vårsalong, också den jurybedömd. De två utställningarna kommer visas i separata lokaler.

Ansökningsförfarande
Varje konstnär ska lämna in tre verk, ej äldre än fem år, för jurybedömning. Verken kan vara till salu.
Inlämningen sker digitalt under under perioden 3 – 31 januari 2024. Detta gäller för båda salongerna.
Ansökningsformulär ligger på föreningens hemsida 3- 31 januari, ett för länssalongen och ett för vårsalongen.
För att ansöka till Ungdomens Vårsalong ska du, förutom ha anknytning till Jönköpings län, vara född mellan åren 2003 och 2008 (15 – 20 år)

Anmälningsavgiften
är 250 kronor till länssalongen och ska vara inbetald senast 24-02-02 till föreningens bankgiro 5657-5608 Glöm inte att ange avsändare på betalningen! Anmälningsavgiften är definitiv, ingen återbetalning sker oavsett om dina verk väljs ut eller inte.
Det är avgiftsfritt att ansöka till Ungdomens Vårsalong.

Jurybedömning
Juryn för Jönköpings Länssalong 2024 består av konstnären Roger Svensson, Urshult, verksamhetschefen vid Röda Sten Mia Christersdotter Norman och styrelseledamoten Karin Arfalk Löwenborg, Jönköpings läns konstförening. Sekreterare är Dan Nilsson, Jönköpings läns konstförening.

Utställningen cureras av producent Jonas Nilsson, Jönköpings läns museum
Jury för Ungdomens Vårsalong är konstnären och kulturskolepedagogen Mario Rojas och producenten Elinore Lindén, Jönköpings läns museum. Elinore Lindén är också utställningens curator.
De två juryerna är enväldiga i sina bedömningar och deras beslut kan inte överklagas. De är också fria att bestämma antalet verk av varje konstnär som kommer med.
Uppgift om antagna konstnärer och verk kommer att redovisas på föreningens hemsida 2024-03-04 Föreningen har tyvärr inte möjlighet att direkt meddela varje enskild konstnär.

Information till antagna konstnärer

Försäkring
Samtliga verk är försäkrade under utställningstiden.

Vernissage för de båda salongerna
äger rum lördagen den 23 mars klockan 12.00. Alla deltagare och allmänheten är välkomna.
Återlämning av verken

Utställningarna avslutas söndagen 19 maj. Samtliga verk skall hämtas tisdag 21 maj under museets öppettider kl.10-19. Konstföreningen eller Jönköpings läns museum tar inte ansvar för verk som inte hämtats under angivna tider.

Tips!
Det är fritt att välja teknik eller tema. Tänk bara på att ange titel, storlek, material och teknik. Vi har inte som krav att tavlor är monterade med ram och passepartout. Tänk bara på att det är en fördel att det finns en upphängningsanordning på baksidan. Om du fotograferar tavlor med passepartout tänk då på att ange om storleken är med eller utan den.

Välkomna alla konstutövare att ansöka till Jönköpings Länssalong 2024 samt till Ungdomens Vårsalong 2024!
Jönköpings läns konstförening

Affisch: Linda Yxing